perjantai 18. lokakuuta 2013

Itsetehtyjä ihovoiteita



Tänä aamuna räntäsade ei oikein houkutellut ulkoilemaan, enkä jaksanut ruveta siivoamaankaan, kun eilen vähän raivailin. Joten tein jotain, mitä olen jo tooosi pitkään suunnitellut. Nimittäin omatekoisia ihovoiteita. Asiaan vaikutti myös se, että minulla on taas ilmojen kylmettyä ihottuma pahentunut. Olen atoopikko ja allerginen jollekin, mutten edes oikein tiedä mille. En pysty käyttämään suurinta osaa apteekin rasvoista, herkän ihon tuotteista tai luonnonkosmetiikasta, koska monesti ne sisältävät aineita jotka vain saavat kuivan ihoni kukkimaan punaisin kirvelevin läiskin. Yksi aine on alkoholi, jota en siedä. Niitä näyttää olevan erilaisia tuotteissa ja vaikuttaa siltä, etten siedä mitään alkoholeista. Niitä on säilöntäaineina etenkin luonnonkosmetiikkatuotteissa ja esim. herkän ihon hiustenpesutuotteet saattavat niitä sisältää. Ilmeisesti muitakin allergisoivia aineita ihonhoito- ja pesutuotteissa on. Epäilen myös, että minulla on myös villa-allergia ja muitakin materiaaleja epäilen... Rasvana voin käyttää kookosöljyä ja apteekin Ceridal lipogeeliä. Mutta niillä iho ei kuitenkaan parane, helpottaa vain. Tänään kävin lääkärissä tarkistuttamassa Sipulin korvat. Tyttö oli kunnossa, mutta minä sain reseptin. Minulla nimittäin on ihottumaa myös silmäluomessa, aivan ripsien ja luomenreunan yläpuolella. Sain siihen voidetta. Lääkäri vanotti, että minun olisi pakko tilata aika ihotautilääkärille kun kerroin ihostani ja näytin pahimman ihottuma-alueen...

Mutta niihin rasvoihin, joita tein. Ohjeet ovat kirjasta Erinomaista! Kotitekoista!, jota olen jo aiemmin hehkuttanut.

Galenoksen ihovoide (ohjeen uskotaan olevan n. vuodelta 200jKr.)

24g mehiläisvahaa
0,8 dl oliiviöljyä
2rkl ruusuvettä (tai tislattua vettä)
3 tippaa geraniumöljyä

1. Sulata mehiläisvaha vesi hauteessa.

2. Lämmitä öljy pienessä kattilassa matalalla lämmöllä ja lisää se sulaneeseen mehiläisvahaan. Sekoita haarukalla, kunnes ainekset sekoittuvat.

3. Lämmitä ruusuvesi pienessä kattilassa ja kaada öljy/vaha seokseen tipoittain ohuena nauhana koko ajan sekoittaen. Vatkaa kunnes seos on jäähtynyt ja muuttunut voidemaiseksi. Lisää joukkoon tuoksuöljy.

4. Lusikoi puulusikalla (käytin puista voiveistä) steriloituun suurisuiseen lasipurkkiin, jossa on kierrekansi. Voide säilyy kylmässä ja valolta suojassa useita kuukausia.

VINKKI: puhdista astiat talouspaperilla, ettei vahaa ja rasvaa joudu viemäriin! Heitin paperit kompostiin, koska nämähän on luonnontuotteita kaikki raaka-aineet.

Tästä voiteesta tuli valkoista, kaunista, hyvän tuoksuista ja miellyttävää.



Puutarhurin käsivoide:

3 rkl mehiläisvahaa
1,2 dl seesaminsiemenöljyä
1 rkl kookosöljyä
1tl hunajaa
2 rkl kehäkukkateetä
3 tippaa laventeliöljyä
1tl ruokasoodaa

1. Valmista kehäkukkatee: mittää 1/2 tl kuivattuja kehäkukan terälehtiä kuppiin ja kaada päälle 1,2 dl kiehuvaa vettä päälle. Anna hautua kunnes haalenee.

2. Ohjeessa käskettiin käyttää mikroa, mutta minä tein näin:
Sekoita kaikki ainekset ja laita vesihauteeseen. Sekoita kunnes mehiläisvaha on sulanut ja ainekset sekoittuneet.

3. Kaada seos suurisuiseen steriloituun kierrekantiseen lasipurkkiin. Säilytä pimeässä ja viileässä.

Tästä tuli vaalean ruskeaa ja epämiellyttävän tuoksuista. Iholla tuntuu tosi hyvältä kuitenkin. Minä luulin, että minulla laventeliöljyä, mutte ollutkaan, joten laitoin White thyme- öljyä, jossa laventeli on yksi raaka-aine.


Jännityksellä odotan paraneeko vai paheneeko iho...


Raaka-aineet:

Mehiläisvaha sekä geranium ja white thyme öljy iHerbistä. (koodilla MUK451 saa ensimmäisestä ostosta 5 dollarin alen.) Ruusuvesi ja kookosöljy Hyvivoinnintavaratalosta. Oliiviöljy, seesaminsiemenöljy ja ruokasooda paikallisesta marketista. Hunaja uudelta ystävältä. Kehäkukka omasta pihasta. Jos olisin oikeasti omavarainen niin ainakin ruusuveden, mehiläisvahan ja hunajankin voisi saada omasta pihasta...

Vielä on mielessä ainakin yksi ohje, jota aion kokeilla, mutta nyt ei ollut raaka-aineita siihen. Jos jollakin on vinkki hyvään lääkeaaloehyytelöön. Mistä voi ostaa tai tilata? Noita edellämainittuja putiikkeja meinasin, mutta olisiko muuta paikkaa. Eikö nyt ole niitä aaloekutsuja ihmisillä? Saako niistä puhdasta oikeaa aaloeta?

5 kommenttia:

  1. Nämä voiteet ovat todella mielenkiintoisia! Minä juuri mietin että pitäisi tehdä joku voide kasvoille nyt kun on tullut pakkaskelit. Taidan tietää syyn miksi puutarhurin käsivoiteestasi tuli pahanhajuista. Olet käyttänyt paahdettua seesaminsiemenöljyä ja itse ostin sitä kerran enkä enää osta koska se haisi niin kauhealle. Kannattaa ostaa tavallista seesaminsiemenöljyä joka on kirkasta ja hajutonta. Minä olen ostanut Lildlistä, mutta luomulaatuhan se ei ole. Aloegeeliä olen ostanut apteekista kun oma kasvi on vielä niin pikkuinen. Siinä on 98% puhdasta aloea. Ainakin se on minulle sopinut hyvin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo se öljy tosiaan haisee ihan hirveältä, tulee vähän pohjaan palanut kastike mieleen... Täytyy etsiä jostain tuota kirkasta. Aina sitä oppii uutta. Mulla ei ole mitään aiempaa kokemusta seesaminsiemen öljyistä. Minulla on sellainen rohtoaaloe kasvi, tai kaksikin, ja sen sisällä on kyllä geeliä, joka toimii tosi hyvin palovammoihin. Kävisiköhän se voiteeseen?

      Poista
    2. Kyllä, siitä oikeasta aloekasvista saa tosi hyvää voidetta. Pitää vaan muistaa että se on melkein vain vettä niin voide pitää säilyttää jääkaapissa tai lisätä säilöntäainetta.

      Poista
  2. Mielenkiintoisia nuo itsetehdyt voiteet, kuulostavat hyviltä! Noita täytyy kokeilla seuraavaksi...kun aikaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo käsivoide täytyy tehdä uudestaan. Hyvän tuntuinen, mutta tuoksu niin hirveä, että ei oikein miellytä. Kävin jo ostamassa paahtamattoman kirkkaamman öljyn. Mutta tuo Galenoksen voide on ihan mahtava. Mun ihottuma on alkanut paranemaan!

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...