tiistai 16. joulukuuta 2014

16. Kamomillashampoo


Mulla on tässä jonkin aikaa ollut shampoo loppu. Olen pessyt hiuksia omatekoisella palasaippualla. Ei toimi, hiukset jää oudon oloisiksi. Olen kokeillut itsetehtyä suopayrttilientä. Löysin nimittäin purkillisen ylivuotisia kuivattuja suopayrttejä siivotessa. Ei toimi, hiukset ja päänahka jäävät aivan likaisiksi. Lopulta pesin kolme kertaa miehen terveshampoolla ja sain niskan ihottuman kukkimaan oikein kipeän punaisesti... Pesen hiuksia noin joka kolmaspäivä. Joitakin vuosia sitten pesin joka päivä, sitten harvensin joka toiseen. Tänä vuonna olen päässyt tähän joka kolmanteen. Pelkkään vesipesuun en aio siirtyä. Ei oo mun juttu. Meillä lapset on lähestulkoon shamppoottomia olleet koko ikänsä. Kesällä kun ovat oikeasti ihan likaisia on välillä pakko käyttää saippuaa tai shampoota. 

Minulle on tulossa kyllä "omaa shampoota", mutta sitä odotellessa päätin kokeilla seuraavaa ohjetta:

Kamomillashampoo

Kourallinen tuoretta tai kuivattua kamomillaa
3 dl kiehuvaa vettä
3 rkl marseille saippuaa raasteena
1 rkl glyseriiniä (saa apteekista)

Laitoin kaksi kamomilla teepussia veteen. Annoin olla noin vartin. Liuotin saippuaraasteen "teehen".
Vispasin joukkoon glyseriinin. Kaadoin pulloon.

Ohjeessa oli myös 5 tippaa keltaista elintarvikeväriä. Ei ollut ja minusta ihan turhaa.

Ja pikku vinkki. Älä kaada lasipulloon niinkuin minä vaan tyhjään shampoo pulloon. Shampoo on sen verran paksua, ettei tule ulos pullosta, jota ei voi puristaa. 

Ensimääisen kerran jo kokeiltu. Ihan miellyttävää käyttää. Lopputuloksen näkee ja tuntee huomenna kun hiukset on ihan kuivat. 

Jos teen jatkossa, aioin käyttää omaa saippuaa ja kamomillan tilalle voisin laittaa kehäkukkaa, joka on iholle hyväksi. Mitenköhän okkonen kävisi. Saisi ainakin vihreää shampoota. 

Oma vakkarishampooni on Ole Hyvän hajusteeton Aloe Vera- Xylitol. Se on alkoholiton ja ainoa mikä ei ole ärsyttänyt ihoani ja uskokaa, aika montaa ainetta olen kokeillut jo.


5 kommenttia:

  1. Kuulostaapa helpolta ja mukavalta ohjeelta :) Minä pidän erityisesti nokkosesta shampoossa, mutta sehän voi värjätä vaaleat hiukset vihertäväksi. Kuinkahan kauan arvioit tuon shampoon säilyvän kun siinä on niin runsaasti vettä? Minulla on ainakin kaikki tuotteet jossa on ollut yrttiteetä alkaneet homehtumaan reilussa viikossa vaikka olen säilyttänyt niitä jääkaapissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hmm, enpä tiedä säilyvyydestä. Tuossa tosiaan oli ohjeessa, että säilytä viileässä. Huomasin, että pitkille hiuksille tuota shampoota saa laittaa enemmän kuin kaupan shampoota, mutta jos säilyvyys on tuota luokkaa niin tätä taitaa nyt sitten mennä hukkaan...

      Poista
  2. Niin jos sen pakastaisi jääpalamuottiin ja sulattaisi aina muutaman palan kun tarvitsee.

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...