keskiviikko 29. tammikuuta 2014

Lukemisesta

Minä olen himolukija, mutta en ole ainakaan vuoteen pystynyt lukemaan yhtään kirjaa loppuun saakka. En jotenkin jaksa ja pysty keskittymään. Ja minua harmittaa, koska rakastan kirjoja ja lukemista. Olen kyllä aloittanut noin puolentoista vuoden tauon jälkeen iltalukemisen lapsille. Sipulikin malttaa istua Sellerin kainalossa ja kuunnella. Tai ainakin se on melkein hiljaa, tiedä sitten kuunteleeko tai tajuaako vielä. Artisokka sählää. Se on ollut hyvä kuuntelija, mutta nyt sillä on joku viiden vuoden taantuma... Nyt luemme parhaillaan Annelin ja Onnelin talvea, jonka löysimme kirppikseltä 50 sentillä. Sunnuntaina ajattelimme mennä katsomaan elokuvaa Annelista ja Onnelista. Tämä talvikirja on kai jatkoa sille elokuvan tarinalle. Ihana kirja, miksen itse löytänyt ihania A&O-kirjoja pienenä! Olisin varmasti tykännyt! Meidän pojatkin tykkää. On ollut ihanaa lukea taas lapsille. Ja itse nautin lasten ilon lisäksi myös tarinoista. Maanantaina kävin Sellerin opettajan kanssa juttelemassa ja oli ihana kuulla, että pojasta huomaa, että kotona on luettu paljon, koska hänellä on hyvin laaja sanavarasto. Koulunkäynti ei ole Sellerille mitään leikintekoa vaan totista puurtamista. Uskon, että jos emme olisi lukeneet paljon hänen oppimisensa olisi vieläkin haasteellisempaa. Selleri sai kirjainnostuksen ensimmäisessä hoitopaikassaan. Kävivät hoitotädin kanssa kirjastoautolla ja Selleri näki perheen omien poikien lukevan paljon. Siitä asti Selleri on tykännyt kirjoista ja lukemisesta. Olen kiitollinen sille perheelle tästä(kin) asiasta :) Meillä kaikki lapset käyvät nukkumaan kirjakasan kanssa. Itsekin aiemmin luin nukkumaan mennessä, mutta jotenkin ei ole innostanut. Olen ainoastaan selannut tietokirjoja viimeaikoina ja lukenut lehtiä. Olen lukenut PALJON lehtiä. Olen saanut äidiltä kassillisen kuvalehtiä ja hakenut niitä paikallisen kirppiksen ilmaiskorista ja ostanut kirjaston poistomyynnistä. Niitä jaksan ja jos en jaksa lukea katselen kuvia ja haaveilen. Olen myös tilannut kaksi lehteä Ekoelon ja Kotipuutarhan. Ehkä minun pitää lopettaa ne, jos tulee liian tiukkaa rahan kanssa. Minulla on sellainen musta lokerokansio, johon olen kerännyt kaikkein inspiroivimmat artikkelit talteen. Rima on aika korkealla, että artikkeli päätyy kansioon. Siinä pitää olla joku ihan tosi hyvä ohje tai tarina todella mielenkiintoisesta aiheesta. Lähinnä jutut liittyvät luonnonmukaiseen elämään, luontoon, ruokaa, puutarhaan ja tee-se-itse-juttuihin. Itselle turhat lehdet vien sinne kirppiksen ilmaisjakeluun. Puutarhalehtiä olen toistaiseksi säästänyt jemmassa.


Äsken tilasin 2 numeroa Koti ja puutarha-lehteä alle 8:lla eurolla. En ole koskaan tutustunut kyseiseen julkaisuun, joten ihan uteliaisuudesta ajattelin katsoa millainen se on. Sivulla vielä luvattiin, että tilaus päättyy kahden numeron jälkeen itsestään. Minua on ärsyttänyt Sanoma Magazinen tapa lähettää lasku siten, että seuraava numero on jo tulossa. Kun perut tilauksen jatkoa, joudut sitten maksamaan sen viimeismmän numeron kuitenkin vielä erikseen. Meillä ainakin Aku Ankan ja Meidän perhe- lehden kanssa kävi niin.

No tulipahan taas joristua. Kiitos ja anteeks ja öitä :D

1 kommentti:

  1. Mä olen kans entinen himolukija, mutta nyt on mennyt jo muutama vuosi, etten ole pystynyt lukemaan mitään romaaneja. En vain jotenkin pysty. Lehtiä kyllä luen ja näitä blogeja netissä, mutta kirjojen lukemisesta en ole saanut kiinni uudestaan. Yhteen aikaan olin niin väsynyt ja stressaantunut (olen tehnyt kahta työtä nyt 4,5 vuotta...), etten pystynyt lukemaan edes lehtiä, joten neuloin vapaa-ajalla ja lomilla, koska sitä hermot kesti. Sitten neulomisfiilis meni ohi, nyt en saa sitä aikaiseksi, mutta saan luettua kyllä lehtiä. Olisi kiva taas joskus lukea kirjoja, mutta toisaalta kaikki aikanaan ja tällaisissa asioissa pitää musta mennä fiiliksen mukaan. Kun muuten on hyvä fiilis nyt ja elämä ok ja mukavaa, niin jos en saa luettua kirjoja, niin sitten en saa. Uskon, että se tulee taas joku päivä luonnostaan, että tartun kirjaan, luen sen ja jään taas koukkuun lukemiseen :)

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...